فویل آلومینیوم در عایق کاری
از ویژگی عایق بودن و انعکاس حرارت فویل آلومینیوم به طور گسترده ای در پانل های ساختمانی استفاده می شود که در واقع سیستم های عایق مدرن در ساختمان ها میباشند. از فویل آلومینیوم به عنوان پوششی برای عایق بندی حرارت و مواد غیر قابل احتراق نیز استفاده می شود تا امکان عایق کاری بالا برای لوله کشی و کانال ها را فراهم کند. نوار چسب مورد استفاده برای محکم کردن لایه های لمینیت شده عایق نیز به خاطر سطح بازتابنده ، مقاومت در برابر خوردگی و طول عمر زیاد آن، از جنس فویل آلومینیوم است.
در کابل های الکتریکی ، فویل آلومینیوم به عنوان عایقی با دوام در برابر رطوبت و عناصر خورنده طبیعی که معمولا در روی سطح زمین و همچنین در زیر سطح خاک یافت می شوند ، کمک می کند.
فویل آلومینیوم همچنین به عنوان یک عایق در برابر انتشار فرکانس مغناطیسی و رادیویی مرتبط با کابل های الکتریکی عمل می کند. فویل آلومینیوم به عنوان یک غلاف برای کابلهای فیبر نوری ، از هدایت الکتریکی خود استفاده می کند تا به عنوان یک “ردیاب” عمل کند تا آزمایش یکپارچگی پیوندهای کابل را فراهم کند و همچنین به شما کمک می کند تا محافظت طولانی مدتی را برای کابل ها داشته باشید.
در ساخت بدنه های ضد آتش برای وسایل نقلیه و درب های ضد حریق و پانل های ساختمان ، فویل آلومینیوم دسترسی به اکسیژن مورد نیاز شعله های آتش را محدود می کند.
فویل آلومینیوم در مبدل های حرارتی
طی چند سال گذشته ، آلومینیوم به طور گسترده ای به عنوان فلز ترجیحی برای استفاده در مبدل های حرارتی، جایگزین مس شده است. آلیاژهای آلومینیوم هدایت گرمائی عالی همراه با وزن بسیار کمتری را ارائه می دهند که در هر شرایطی برای ساخت خودرو بسیار حائز اهمیت است. اخیرا پیشرفتهای قابل توجه در خصوص آلیاژها ، لحیم کاری و سایر روش های اتصال و همچنین معرفی مواد “روکش شده” (clad) ، ترکیب مقاومت و سهولت اتصال ، موفقیت های بسیاری را برای استفاده از آلومینیوم را به همراه آورده است.
آلیاژهای خاص از فویل آلومینیوم مورد استفاده در تولید انواع یونیت های تبادل حرارتی در ضخامت ها و عرض های بسیار متنوع تهیه می شوند. این فویل های آلومینیومی از ضخامت 50 میکرومتر شروع شده و به ضخامت 250 میکرومتر می رسند (کمی بیشتر از تعریف اسمی ضخامت فویل آلومینیوم که 200 میکرومتر است). نوار لحیم کاری مورد استفاده در مبدل های حرارتی با متریالی مشابه ، اما ضخیم تر ساخته میشود و ضخامت آن به 2 میلی متر می رسد.
فویل آلومینیوم به تولیدکنندگان خودرو این امکان را داده است تا به میزان قابل توجهی در وزن رادیاتور خودرو صرفه جویی کنند. این به نوبه خود باعث صرفه جویی در میزان تقاضای سوخت خودرو و بنابراین باعث کاهش تولید گازهای گلخانه ای می شود. در حال حاضر در تجهیزات استاندارد تهویه مطبوع اکثر اتومبیل های سواری از فویل آلومینیوم برای مبدل های حرارتی استفاده می کنند.
فقط در اتومبیل ها نیست که مبدلهای حرارتی آلومینیوم یافت می شود . در همه جا گرمایش یا سرمایش لازم است. در مغازه ها و دفاتر ، تئاترها ، کشتی ها ، کامیون های یخچال دار ، قطارها و غیره نیاز به تهویه مطبوع وجود دارد. در تمام این موارد مبدل های حرارتی ساخته شده از فین فویل آلومینیوم هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر کارایی بعنوان بهترین گزینه مطرح میباشند.
فویل آلومینیوم همچنین در اجزای خودرو مانند سازه های جذب انرژی ضربه و مبدل های کاتالیزوری اهمیت فزاینده ای دارد. به دلیل مقاومت بهتر در برابر خوردگی و کاهش وزن نهایی خودرو، نسبت به فولاد مورد علاقه بیشتری قرار گرفته است. آلیاژهای ویژه آلومینیوم خصوصیات فیزیکی مورد نیاز در این کاربردها را فراهم می کنند.